Back To Top

Zielona infrastruktura w miastach

Często opowiadamy Wam o tym jak zbawienny wpływ na nasze zdrowie mają rośliny w domu i mieszkaniu.
O tym, że (o zgrozo) rośliny w sypialni nie zabierają nam tlenu lecz wręcz przeciwnie mogą nam go wyprodukować gdy my smacznie śpimy (przygotujemy Wam zgrabną listę już niebawem ;)).
Dziś chcemy poruszyć równie istotną sprawę, o która walczymy niemal codziennie w ramach projektowania krajobrazu.


Zieleń w mieście to wciąż temat, na który nie każdy zwraca uwagę. Podczas projektowania, stawiania nowych budynków, zieleń „podłączana” jest na samym końcu, na kawałku, który został niezagospodarowany, lub za sprawą regulacji prawnych w miejscowym planie zagospodarowania o powierzchni biologicznie czynnej. A fundusze pozostawione na zieleń są często tak małe, że na super nowym osiedlu, tuż przy wymarzonym mieszkaniu mamy jedynie trawnik. Cóż…trzeba zmienić myślenie i wymagania.
W czasach w których żyjemy takie postępowanie nie jest już wystarczające. Miasta potrzebują jak najwięcej zielonej infrastruktury, biorąc pod uwagę jak gęste i nieprzepuszczalne się stają. Mówiąc „zielona infrastruktura” mamy na myśli wszystkie, ale to wszystkie parki miejskie, skwery, uliczne drzewa, zielone dachy – wszystko co pomaga chłonąć, uzdatnić wodę deszczową, łagodzić powodzie i zanieczyszczenie powietrza. Nasza zielona infrastruktura wytwarza także tlen i tworzy siedliska dzikiej przyrody. Ponadto jak już powszechnie (lub nie) wiadomo, zieleń poprawia zdrowie psychiczne i samopoczucie.
Powinniśmy się uczyć od innych miast i państw, które w tym momencie opracowują wieloletnie zielone strategie rozwoju.
W Krakowie i wielu polskich miastach trwa walka ze smogiem, który co roku pojawia się znikąd i zaskakuje tak samo jak zima drogowców. Tymczasem istnieją miejsca w których zauważono już pozytywny wpływ zieleni miejskiej na życie mieszkańców (nie tylko w okresie wyborów :D). Wprowadzono ją na stałe w myśl urbanistyczną i umieszcza się w obliczeniach szacujących i określających jej wpływ na środowisko, biznes, nieruchomości i zdrowie mieszkańców miast.
Tak, oczywiście wiemy że w Krakowie działa prężnie stosunkowo nowy Zarząd Zieleni Miejskiej, bardzo im dopingujemy i cieszymy się z każdego nowego przedsięwzięcia, ale nie oszukujmy się działania środowiskowe muszą zostać wdrożone nie tylko na poziomie rewitalizacji skwerów i parków, ale także na poziomie nowo powstałych osiedli, budynków biurowych, rewitalizacji ulic w centrum miasta. Potrzebujemy regulacji prawnych, edukacji ekologicznej nie tylko młodych ludzi w szkołach ale także (a może przede wszystkim) urzędników, którzy na co dzień decydują o naszym losie.
Nowy Jork, który klasyfikuje się jako lider w walce o zieloną infrastrukturę miasta opracowuje takie strategie już od wielu lat. Ostatnie obliczenia donoszą, że miasto szacuje, że uniknie emisji dwutlenku węgla w wysokości 1,5 mld funtów co jest równoznaczne z usunięciem z dróg 3400 pojazdów rocznie. Dzięki wprowadzaniu nowych drzew, zielonych dachów i parków korzyści będą widocznie nie tylko w jakości powietrza, ale także w jakości życia społeczności lokalnych. Szacuje się, że około 20 zgonów z powodu astmy i innych chorób dróg oddechowych zostanie wyeliminowanych. Dodatkowo podniesienie jakości życia i powietrza będzie przyczyną zmniejszenia (o 250!) wszelkich dni wolnych od pracy i szkoły (ze względu na zwolnienia lekarskie z powodu chorób), a to przecież będzie miało także wpływ na rozwój gospodarczy. Ponadto w ciągu 20 lat o 250 zmniejszy się liczba zgonów z powodu nadmiernego ciepła miejskiego (wszystkich cierpiących na choroby serca, ciśnienia itp.). I wreszcie to co najbardziej przemawia do urzędników i biznesmenów – czynniki ekonomiczne! Nowa zieleń znacznie zwiększy wartość nieruchomości! Ile? Podobno w granicach 390 milionów dolarów w ciągu 45 lat (słyszeliśmy też, że często zieleń podwyższa wartość nieruchomości o 20%!!!). Ale nie mówmy tylko o tak widocznych zyskach. Zielona infrastruktura (wyliczenia podajemy na podstawie badań prowadzonych w NY) ma kosztować 1,5 miliarda dolarów mniej, niż w przypadku działań prowadzonych drogą betonową. Same zielone systemy zarządzania wodą opadową zaoszczędzą tam około 1 miliard dolarów. Moglibyśmy tak wyliczać lecz nie o cyferki chodzi nam najbardziej. (Jeśli jesteście ciekawi obliczeń zapraszamy pod artykułem podamy link, z którego zaczerpnęliśmy źródła dla tych danych).
Prowadzenie inteligentnej polityki miejskiej oznacza w tym momencie zrównoważone planowanie i projektowanie. Wprowadzanie w przestrzenie miejskie więcej rodzimych gatunków drzew i roślin a eliminowanie obecności inwazyjnych i szkodliwych. Tworzenie miejsc tożsamości przyrodniczej i ekologicznej oraz enklaw dla zwierząt. Ponadto rodzima roślinność wymaga mniej pielęgnacji, konserwacji i nawadniania. We wszystkich miejskich projektach, gatunki powinny być wybierane pod względem trwałości, odporności, charakteru, wzrostu i wartości estetycznej. Większe skupiska roślin powinny być zróżnicowane gatunkowo aby uniknąć monokultur które są przecież mniej odporne na czynniki środowiskowe, szkodniki a w rezultacie mogą szkodzić innym rodzimym roślinom. Dobry projekt z zakresu architektury krajobrazu łączy w sobie najlepsze praktyki artystyczne i naukowe!
Wprowadzanie drzew w miastach przynosi korzyści również w kwestiach oszczędności energii o 7 do 47%. Każdy z nas wie jak dobrze jest schronić się w cieniu drzewa w upalny letni dzień. Kiedy betonowe ulice i budynki przyciągają promienie słoneczne jak magnes, jedynie drzewa obniżają temperaturę i zwiększają wilgotność powietrza.


Korzyści z wprowadzania zieleni w miastach jest wiele. Artykułów temu poświęconych również mnóstwo, niestety nic się nie zmieni jeśli sami nie zmienimy myślenia i nie zaczniemy zmian na poziomie jednostki. Myślmy globalnie i działajmy lokalnie! Uczmy się z doświadczeń innych ludzi i miast i zacznijmy zmiany! Harmonia między przyrodą i miastem jest możliwa, tylko zwracajmy uwagę na to gdzie mieszkamy, co kupujemy i co wybieramy a będzie nam się żyło lepiej i zdrowiej. Nie mamy zbyt wiele czasu na zmianę!


https://www.asla.org/ContentDetail.aspx?id=43535

Post a Comment